Gyermekszemészet: kancsalság kezelése

Nem tűr halasztást

A kancsalság kezelése nem tűr halasztást, mivel nem nőhető ki, sőt komoly veszélye van annak, hogy a gyermeknél tompalátás alakul ki. A kancsalság korai felismerésében különösen nagy szerepe van a szülőknek, mert kezelés hiányában a kancsalság állandósul, ami később nem csak az iskolában, de a mindennapokban is nagyon sok gondot okoz majd gyermekünknek. A kancsalság okai többrétűek, egyrészt közre játszhat a genetika (pl. szülőknél szintén gyermekkorban jelentkező látásproblémák), szem- vagy idegrendszeri megbetegedés, egy lázzal járó betegség, de akár komolyabb lelki sérülés okán is jelentkezhet.

A kancsalság tünetei

Hogyan ismerhető fel a kancsalság?

Az első tünet lehet a gyermek hunyorgása, egyértelmű jele pedig az, ha nem tudjuk eldönteni, hogy melyik szemével merre néz. A gyermek életkorától függően más-más lehetőségek adódnak arra, hogy a szülő felismerje a kancsalság első jeleit, de a legbiztosabbra akkor mehet, ha szakorvos vizsgálja meg.

• Kisbabánál apró, gyenge fényű lámpával szembe világítva a pupillának össze kell szűkülnie, ami a helyes működést jelzi.
  • 3-6 hónapos korban egy számára izgalmas játék ide-oda mozgatásával figyeljük, hogy a baba szeme követi-e kezünket, ha nem, érdemes szakorvoshoz fordulni.
  • 7-12 hónapos korban szórjuk elé az asztalra sütemény morzsát, amit felcsipegethet. Közben felváltva takarjuk le szemeit, ha bizonytalanná válik a mozgás, akkor az gyanús jel lehet
  • 1-2 éves korban, amikor a gyermek még nem beszél, egy számára ismert mesekönyv egyik oldaláról válasszon ki 4-5 tárgyat és rajzolja fel lapokra kb. 2-3 centiméteres méretben. A mesekönyv legyen a gyermek ölében. Egy segítő felváltva takarja le a gyermek szemét, Ön pedig kb. 5 méter távolságból mutassa fel a kártyákat. Ha a gyermek rá tud mutatni a kártyának megfelelő képre a mesekönyvben, akkor nagy valószínűséggel nincs probléma.
  • 2-5 éves korban az előző játékos feladatnál elegendő, ha meg tudja nevezni a számára ismert tárgyakat.
  • 5 éves kor felett mutasson neki egy papírra rajzolt, kb. 7-10 milliméteres villa fejet 5 méteres távolságról. Ha kezével képes jelezni a megfelelő irányt, akkor a látás jó.
VIZSGÁLATRA JELENTKEZÉS
Ha bármilyen apró gyanú merülne fel a gyermek látásával kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal.

A kancsalságot – bármely életkorban is jelentkezik – rendkívül komolyan kell venni, ha időben észlelik és megfelelően kezelik, sorsfordító lehet.

Ingyenes gyermekszemészeti tájékoztató letöltése VIZSGÁLATRA JELENTKEZÉS